Arvutid ja paragrahvid Iː tants intellektuaalomandi ümber (Nädal 6)
Kõige paremini toimivaks pean ma litsentsi komponendiks. Muidugi ei ole see ka ilma oma probleemideta, näiteks vaidlused isikute vahel üle selle, kes päriselt litsentsi omab, siiski töötab see päris hästi. Litsentsid on hea viis jagada oma nn vara oma poolt valitud isikute või asutustega, ilma et kõik inimesed seda kasutada saaksid. Kõige paremini töötab see minu arust autoriõiguste poolt kaitstud lugude ja tegelastega. Minu arvates kasutatakse seda tõhusalt videomängude crossover-ites, näiteks mängud nagu Mortal Kombat 11 või Dead By Daylight kasutavad mitmeid litsentse, et tuua mängu tegelasi igasugustest erinevatest filmidest, saadetest või teistest mängudest. Kui ei oleks säärast viisi jagada oma autoriõigusi ja omandeid, siis oleks palju vähem sääraseid mänge ja saateid, sest ainus valik oleks teha see saadavaks kõigile, ning see ei ole eriti ahvatlev sest on alati inimesed kes soovivad neid loominguid ära kasutada kiire kasu jaoks. Näiteks kui karupoeg Puhh üldkasutatavaks sai loodi kiiresti kehv õudukas Winnie the Pooh: Blood and Honey, mille eesmärk oli arvatavasti lihtsalt inimeste huvi ära kasutada et kiiret kasumit teenida. Muidugi ma arvan, et kui mingi looming on juba 100 aastat vana, siis selle originaalne looja midagi sellest enam ei saa ja see peaks üldkasutavaks saama, siiski ma ei usu et autoriõiguste omajad seda vabatahtlikult õiguseid ära annaks.
Minu arvates vajavad kõige rohkem muutmist patentid. Patentid ei ole täiesti negatiivsed, on arusaadav, et kui oled esimene inimene, kes midagi on leiutanud või loonud, siis sa ei taha, et teised isikud hakkaksid kohe enda versioone tegema, ilma ise selle väljamõtlemisele panustamisega. Siiski on patentid suhteliselt piiravad ja arengut peatavad olla. Parim näide sellest, mida ma tean on kuidas Warner Bros tegi patenti videomängude Middle-earth: Shadow of Mordor ja Middle-earth: Shadow of War-is ilmuvale nn Nemesis System-ile, see on süsteem mis muudab vastaseid ja nende käitumist olenevalt nende interaktsioonidega mängijaga. See on parim osa mõlemast mängust ja oleks väga tore näha kuidas erinevad mängu tegijad seda arendaksid. Aga kajuks peale nende kahe mängu ei ole mitte midagi sarnast peaaegu üheski teises mängus. Peamiseks põhjuseks on just see patent, mis süsteemile peale pandi. Seda tehes ei julge paljud midagi sarnast teha, sest kes teab mida Warner Bros patenti rikkumiseks loeb. Ma mingil määral mõistaks seda, kui Warner Bros teeks midagi selle süsteemiga, aga Shadow of War tuli välja peaaegu 8 aastat tagasi ja nad ei ole siiani seda süsteemi uues mängus kasutanud. Kui seda patentit ei oleks süsteemile pandud siis oleks minu arvates palju rohkem mänge sarnase süsteemiga ja arvatavasti oleks see süsteem palju rohkem edasi arenenud.
Kommentaarid
Postita kommentaar